要旨:
日本の製造業の競争力の低下の一因は製品のコモディティ化であろう。 日本の製造業にとって、ものづくり技術の強みのみでは、顧客の取り込みと囲い込み、適正な利潤を確保する差別化が困難になってきている。 サービサイジング、或いは、サービタイゼーションとも呼ばれるコンセプトは、製造業のサービス化を指す。製造業が単なる製品売り切りのビジネスモデルから、製品販売後のアフターサービス、所有権を移転しないリース等の契約、また、使用後の製品回収と再生に取り組むビジネスモデルに移行することである。本チュートリアルでは、サービサイジングの日本の製造業にとっての喫急性を鑑みて、このコンセプトについての模擬講義を行う。同志社大学と神戸大学でのビジネススクールの講義資料をもとに、サービス、サービス・ドミナント・ロジック、サービサイジングの長所、短所、課題等を議論する。さらに、実践の立場からの視点も加える。
Abstract:
Commoditization has weakened the competitiveness of Japanese manufacturing. It becomes difficult for Japanese manufacturers to retain the differentiation that leads to customer acquisition and retention as well as proper profitability. Servicizing, or equivalently servitization, is the concept of manufacturers’ reorientation into service. Servicizing is shifiting the manufactuer’s focus from product-sales to service businesses such as after-sales service, leasing contracts with no ownership transfer, and return and recycle service. In this tutorial, considering the urgency and importance of servicizing for Japanese manufacturing, we attempt to do a mock lecture on servicizing. Based on our lecture notes at Doshisha Business School and Kobe Business School, we lecture and discuss the concepts of service in general, service dominant logic and servicizing as well as the merits, demerits and critical issues for servicizing. Furthermore, insights from practice are given.