基調講演1
Plenary Session 1
製造業におけるサービサイゼーションの理論と実際
Theory and practice of Servicization into the manufacturing industry
伊藤 宗彦
Munehiko Itoh
要旨:
サービサイゼーションの議論が多く行われるようになってきた。学術論 文だけではなく、ビジネス誌、新聞、企業の人材育成の現場などでも多 く聞かれるようになっている。サービサイゼーションには多くの概念が 含まれており、たとえば、サービス・サイエンス、サービス・オペレー ションなどのサービス研究の分野、また、ビジネス・イノベーション、 ビジネス・モデルなど、イノベーション研究の分野等、多くの学問領域 と密接に結びついている。さらには、計算機システムやサービス工学と いった工学系の学問領域にも広がっている。サービサイゼーション研究 は、経営学の中でも、イノベーション研究、マーケティング研究など様々 な分野にわたり、学際的に捉えられている。本報告では、サービサイゼ ーションを多義的な意味で捉えるのではなく、企業のバリューチェーン を精査することにより、どのように新たな価値を生み出しているのかを 考えてみたい。
Abstract:
In recent years, more and more attention has been paid to servicization. This term is found not only in academic papers but also in business magazines, newspapers, and in topics related to human resource development. Servicization contains multiple concepts which are closely interlaced with many academic fields: those from service studies such as service science and service operation; those from innovation studies such as business innovation and business model; furthermore, those from engineering such as computer system and service engineering. In the management field, the area of servicization studies spans from innovation to marketing and is viewed as interdisciplinary studies. This report will set aside those multiple meanings but focus on examining corporate value chain to find how the new values are created by servicization.
Biography:
7 January 1957
March 1979
April 1979
March 2000
March 2003
April 2003
October2007
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Born in Kyoto
B.A. in Engineering Faculty, Nagoya University
Panasonic Corporation
Master of Business Administration, Kobe University
Doctor of Business Administration, Kobe University
Associate Professor,
Kobe University, Research Institute for Economics and Business Administration
Associate Professor, Kobe University, Research Institute for Economics and Business Administration
Areas of research interest
Innovation Management, Management of Technology, and Product Development |
Membership of academic societies:
JOMSA (Japan Operation Research and Strategy Association)
IEEE (The Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Japan Society of marketing and Distribution
The Academic Association for Organization Science
Japan Academy of Business Administration
基調講演 2
Plenary Session 2
MRJ の競争環境とビジネスモデル
Competition and Business Model of Mitsubishi Regional Jet
岩佐 一志
Hitoshi Iwasa
要旨:
1945年の敗戦まで、日本の航空機産業はその技術水準、製造能力において世界屈指であったが、戦後7年間が「航空機空白時代」となり、世界の技術革新に立ち遅れた。起死回生を狙ったYS-11は1962年に初飛行を果たしたが、累計販売機数は180機に留まり、1973年に製造を終了した。YS-11以降は主としてボーイングプログラムへの参画により航空機産業を発展させてきたが、中国や東南アジア各国なども航空機産業を重点産業と位置付け、低賃金を武器に下請事業の伸長を図っている。従って、中長期的な視点に立った場合、日本が労働集約型である構造組立の下請事業のみで今後とも航空機産業を伸長させていくことはいよいよ困難になると予想される。このような状況認識の下、日本の持つ開発・製造技術力の高さ活かし、航空機産業を将来に亘る成長産業とするには国産航空機の開発が不可欠であるとの議論が産業界で起こった。こうして日本が再び民間航空機インテグレータとなるべく開始されたのがMRJ(Mitsubishi Regional Jet)プロジェクトである。MRJ開発の現場から国産旅客機事業化の現状と課題を議論する。
Abstract:
Although up to year 1945 when the war was lost, Japan had an aviation industry in which one of the best in the world with its level of technology and manufacturing ability but the seven post-war years became the “blank age in aviation” and Japan got behind in the technology renovation of the world. YS-11 aiming for a revival accomplished its first flight in 1962 but the number of accumulated sales for the aircraft stopped at 180 aircrafts and the manufacture was terminated in 1973. After the YS-11, the aviation industry had developed mainly by participation in the Boeing program but China and respective South East Asian countries also position the aviation industry as priority industries and aim to enlarge the subcontracting business with low wages as their weapons. Therefore, from the medium to long -term viewpoint, it is expected that it will become increasingly difficult from now on for Japan to expand the aviation industry only by the subcontracting business in the labor concentration type structural assembly. With such circumstances being recognized, the debate came up in the industrial circle that development of a domestic aircraft making use of the high level of developing and manufacturing technology that Japan has was a must in order to make the aviation industry a growing industry in the future. Thus the MRJ (Mitsubishi Regional Jet) project was started so that Japan can again be a civil aircraft integrator. We will discuss the present state and the problems in making of the domestic passenger plane business from site of MRJ development.
略歴:
1959年生まれ
1983年3月
1996年1月
2008年4月
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徳島県出身
東京大学経済学部卒業、同年4月、
三菱重工業(株)入社
工作機械事業部(京都)に配属後、約13年間、工作機械事業の経理、企画等を担当
社長室企画部に異動し、全社経営計画の取りまとめ、事業ポートフォリオの見直しなどを担当
三菱航空機(株)設立に伴い同社に異動。2010年より営業部長、2013年2月より現職 |
家族は妻と三女。好きなスポーツ、ラグビー。